úterý 11. srpna 2015

Mazda 626 MPS Concept – Markantní První Sporťák

V souvislosti s divizí MPS (Mazda Performance Series) se dnes mluví především o hatchbacku 3 a sedanu 6. Méně známá je skutečnost, že tři magická písmenka použila Mazda již mnohem dříve, konkrétně v roce 2000 na tehdy čerstvě zmodernizovaném sedanu 626. Bohužel se jednalo pouze o koncept, který nedostal nikdy šanci do sériové výroby a myslím si, že je to velká škoda.


V tehdejší době byly in výkonné čtyřdveřové sedany, jako například Subaru Impreza WRX STI, Mitsubishi Lancer Evolution, a právě na ty chtěla Mazda nějakým způsobem reagovat. V roce 2000 se na ženevském autosalonu představil sportovní a dynamický koncept Mazda 626 MPS a při tiskové konferenci zástupci japonské automobilky prohlásili, že jde o testovací kousek a vzorek pro tuningové díly. Na čtyřmístné 626 MPS pracovala Mazda společně s oddělením Mazda Speed.

Při pohledu na oficiální snímky je zřejmé, že sportovní MPS vychází z tehdy inovované řady 626 (v Japonsku pod názvem Capella) a i přes radikální úpravu na výkonný model si zachoval elegantnost i funkčnost. Dáme si i pár čísel, takže na délku měří 4600 mm, na šířku 1801 mm a na výšku 1410 mm. Co se týče rozvoru náprav, nabídne 2611 mm, takže na zadních sedadlech bylo dostatek prostoru. Ohromující součástí je bezpochyby velký zadní spoiler, který tu není jen na parádu, ale také zvyšuje přítlak zadních kol. Pochopitelně dále 626 MPS má přední spoiler, nástavce bočních prahů, rozšířené blatníky a velká 18“ litá kola. Zmíněné položky nejen vylepšily vzhled celého vozu, ale i aerodynamiku a chlazení.


Co se týče interiéru, k nepřehlédnutí jsou bílé budíky v přístrojové kapličce, speciální sportovní sedačky a hliníkové pedály. I když se u 626 MPS myslelo zejména na sportovní vlastnosti, i tak dokáže posloužit jako rodinný vůz, neboť má zavazadlový prostor o objemu 501 litrů. Samozřejmě bylo možné i sklopit zadní sedadla.


To, co dělá 626 MPS nejzajímavějším, je stoprocentně motor a použitá technika. Pod kapotou se nachází známý 2,5litrový dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec (kód KL-ZE) s lepším chladičem, mezichladičem a chladičem pro olej. Dále Mazda dodala i přepracovanou řídicí jednotku a vylepšený výfukový systém. Po těchto úpravách nabídne 2,5 V6 výkon 280 koní při 6500 otáčkách za minutu a točivý moment 392 Nm při 4000 otáčkách za minutu. Bohužel údaj o zrychlení či maximální rychlosti není znám, ale hmotnosti ano – 1380 kg. Okamžitou reakci motoru na zvýšení otáček zajišťuje i lehký setrvačník. S agregátem spolupracovala pětistupňová manuální převodovka s vyztuženou spojkou, která přenášela veškerou sílu na všechna čtyři kola.


Ovladatelnost byla lepší také díky nastavitelným tlumičům ve 12 stupních a nízkoprofilovým pneumatikám 235/40ZR18 s opravdu širokou stopou. Brzdová soustava obsahovala vpředu šestipístkové třmeny a vzadu čtyřpístkové. Kotouče na přední nápravě měly průměr 345 mm, kdežto na zadní pro změnu 315 mm.

Žel představená Mazda 626 MPS se nikdy nedostala do produkční výroby, poněvadž zřejmě vyšší moc japonské automobilky nebyla spokojená s reakcemi zájemců i návštěvníků daného autosalonu. Dle mého názoru je to škoda, protože 626 MPS měla opravdu potenciál a dnes by patřila mezi vyhledávané kousky. Prvním sériovým MPS se tak stala první generace Mazdy 6, coby nástupce oblíbené 626.

Zdroj: en.wikipedia.org, mazda626.net