úterý 1. září 2015

Mazda Miata M Speedster – Nechtěné dítě

Mazdu MX-5, chcete-li Miatu, zná prostě každý jedinec a neříkejte mi, že ne. Jenomže krom oblíbeného roadsteru, který se vyrábí již 25 let, představila japonská automobilka i několik úchvatných konceptů. Samozřejmě mám v plánu o pár z nich sepsat i podrobný článek, neboť mě osobně zajímají a navíc chci ukázat fanouškům Mazdy i to, co možná neznají. Protentokrát jsem si vybral koncepční studii Miata M Speedster, která vypadá opravdu skvěle, a dodneška netuším, proč ji Mazda neposlala do sériové výroby.


Vůbec poprvé se představila Mazda Miata M Speedster na akci Monterey Historic Races na okruhu Mazda Raceway Laguna Seca v roce 1994, ale většina lidí si ji mohla řádně prohlédnout až o rok později na chicagském autosalonu. Aniž byste věděli o použité technice, Miata M Speedster Vás zaujme i svým vzhledem, který vychází z první generace MX-5. Pohledný prototyp má na délku 3948 mm a rozvor náprav 2370 mm.

Na přední části jsou novinkou dva obrovské mlhové světlomety Hella, zabudované ve standardním nárazníku. Tradiční „mrkací“ světla, která měla pouze MX-5 (NA), se vyklápěla pouze z poloviny, aby se zlepšila celková aerodynamika i viditelnost. Vzadu přibyl decentní spoiler a výrazněji tvarovaný nárazník s difuzorem. Za zmínku však stojí i ochranné oblouky při možném převrácení za předními sedačkami, pod kterými byl úložný prostor na dvě helmy jako odkaz na spojení agresivní Miaty a závodní dráhy. Jak už název napovídá, plexi čelní sklo bylo pouze poloviční a na jejím středu se vyjímalo vnitřní zpětné zrcátko, dokonce také vnější zpětná zrcátka byla přemístěna na A-sloupky. V ohromující dvoumístné kabině se nacházela kožená sportovní sedadla s kontrastním červeným prošíváním a byla vybavena i čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Kůží byl potažen také volant nebo hlavice řadicí páky.


Vrcholem vzhledu byla 15“ pětipaprsková kola TST Stealth, která byla obuta do pneumatik Yokohama AVS o rozměru 215/50 ZR15. Miata M Speedster má nejen nastavitelné stabilizátory, ale i speciální pružiny Koni, pomocí kterých se snížila světlá výška o 38 mm a díky širším obloukům byla rozšířena o 13 mm. Úpravy se dočkala také brzdová soustava, přesněji vpředu jsou odvětrávané kotouče o průměru 250 mm a vzadu klasické s průměrem 225 mm. Navíc se dodnes mluví o tom, že koncept Miata M Speedster využívá některých prvků podvozkové skupiny druhé generace MX-5, která se představila světu až v roce 1998.


Pod kapotou koncepční Miaty M Speedster byl umístěn 1,8litrový zážehový čtyřválec, jehož součástí byl nově kompresor Lysholm a mezichladič. Motor, respektive jeho díly, prošel také úpravou – konkrétně dostal keramické písty a vyváženou klikovou hřídel. Pětistupňová převodovka byla zachována ze sériového vozu, pouze dostala vysoce výkonnou spojku. Modifikovaný motor disponoval výkonem přes 200 koní při 7000 otáčkách za minutu a točivým momentem 224 Nm při 5500 ot./min. Síla byla pochopitelně přenášena na zadní nápravu a prý za příplatek mohl být možný i samosvorný diferenciál Torsen. Dle oficiálních údajů, Miata M Speedster má zrychlení 0-96 km/h za 6,8 sekundy a čtvrt míli zvládne za 15,1 sekundy díky hmotnosti 1048 kg. Bohužel spotřeba je neznámá, ale zjistil jsem alespoň objem palivové nádrže – 48 litrů.


A co říci závěrem? Velmi mě mrzí, že tento pohledný prototyp nedostal vstupenku do sériové výroby. Dokonce Mazdu nepřesvědčilo ani přes 5000 telefonátů potenciálních zájemců, kteří řekli na rovinu, že takové auto prostě chtějí. Pokoušel jsem se i vypátrat, kde se nachází v současnosti jediné dva vyrobené prototypy. O červeném rubínovém není nikde zmínka, takže doufejme, že je zapomenut někde v depozitu a nebyl poslán do šrotu. Co se týče toho druhého, oranžový má ve své sbírce zřejmě Mazda, možná Mazda USA, poněvadž byl vystaven i vloni na autosalonu v Chicagu při oslavě 25 let MX-5 a vypadá to, že se mu daří skvěle.

Zdroj: knihy Mazda Miata, motortrend.com


Žádné komentáře:

Okomentovat