pátek 30. října 2015

Čtyři Mazdy, které stojí za vznikem konceptu RX-Vision

Řada z nás si přála, aby Mazda dodržela svá slova o návratu ikony RX a rotačního motoru. A opravdu se tak stalo! Tokijská premiéra Mazdy RX-Vision Concept je za námi a mně osobně se velmi zalíbila. A určitě ne jenom mně, jelikož na autosalonu patří mezi jedno z nejlepších aut letošního ročníku.


Nyní však opět doufám, aby sériová výroba byla zrealizována a z konceptu se tak stal rovnou produkční model. A Mazda to opravdu umí, důkazem je koncept Takeri a následná sériová Mazda6 třetí generace. Jenže RX-Vision Concept by nevznikl bez pořádné historie a neměl by tak na co navazovat. Důležitou roli hrály především následující čtyři Mazdy.

Mazda Cosmo Sport

Původně Mazda chtěla, aby model Cosmo Sport byl světově prvním automobilem, který je poháněn rotačním motorem. Bohužel se tak nestalo, jelikož japonskou značku předběhl vůz NSU Spider. Ale tak alespoň byl Cosmo Sport první Mazdou s Wankelem. A proč právě jméno Cosmo? Mazda se inspirovala veřejnou fascinací závodem o dobytí vesmíru během uvedení automobilu na konci šedesátých let. Ačkoliv označení Cosmo bylo použito ještě vícero modelech, tenhle je určitě nejhezčí.

Mazda Cosmo Sport byla uvedena na trh a připravila tak cestu pro další sportovní Mazdy s rotačním motorem. Pochopitelně hrála i důležitou roli při vzniku RX-7. Jak už jsem několikrát psal, CEO Mazdy prohlásil, že produkční verze RX-Vision by mohla být představena v roce 2017, právě na padesáté výročí Cosmo Sport.


Mazda RX-7 (SA22C/FB)

Koncem sedmdesátých let neměl rotační motor zrovna dobrou pověst, jelikož v sedanu NSU Ro80 patřil mezi nespolehlivé a zapříčinil tak sloučení s Auto Union, čímž vznikla dnes dobře známá automobilka Audi. Ale Mazda opět dokázala s RX-7, že rotační motor umí být spolehlivý. Sportovní RX-7 dorazila v roce 1978 jako nástupce RX-3 (v Japonsku spíše známá jako Savanna) a měla ideální rozložení váhy 50:50. Za přední nápravou byl umístěn 1,2 litrový rotační motor o výkonu 105 koní (evropská RX-7 měla dokonce 115 koní). A navíc RX-7 dokázala oslovit více zájemců i díky „mrkacím“ předním světlům.


Mazda RX-7 (FD)

Poslední generace Mazdy RX-7 patří zřejmě mezi ty nejvyhledávanější a nejpohlednější. Ale samozřejmě někomu se můžou líbit více předchozí generace. Nicméně, RX-7 (FD) šla výkonově ještě dále než RX-7 (FB). Pod kapotou měla dvourotorový motor 13B s dvojitým přeplňováním. Jedno turbodmychadlo pracovalo při nízkých otáčkách a to druhé naopak zase při vysokých otáčkách.

Ke konci éry nabídly RX-7 i výkon kolem 270 koní, rozložení hmotnosti téměř 50:50, vynikající jízdní vlastnosti a také vyhovující váhu. To vše bylo schované pod nadčasovým designem RX-7 (FD) a i v dnešní době patří mezi půvabné královny.


Mazda RX-8

Model RX-8 je prozatím posledním, který měl pod kapotou rotační motor. Jenomže jeho design byl velmi rozporuplný, málokomu se zamlouval. Navíc RX-8 neměla ani verzi s přeplňováním. Další hřebíkem do rakve byla identická spotřeba s předchozí přeplňovanou RX-7.

Přesto si však myslím, že Mazda si zaslouží respekt za uvedení sportovní RX-8 s Wankelem pro mainstream. Pokud nakouknete ke konkurenčním automobilkám, žádná z nich v letech 2003-2012 neměla ve svém portfoliu podobný model jako RX-8 či RX-8 R3. Také někteří jedinci měli připomínky i k nekonvenčnímu otevírání zadních dveří, které usnadňovalo nastupování na zadní sedadla. Výroba Mazdy RX-8 byla ukončena zejména kvůli vysokým emisím.


Na druhou stranu, Mazda se určitě poučí z chyb RX-8 a představí v budoucnu rotační motor s dlouhou životností i lepší účinností. Prozatím velmi tleskám Mazdě za to, že nehledí na konkurenci a jde si vlastním směrem za lepšími výsledky. A je vidět, že se jí to vyplácí a doufám, že budoucí Mazda RX-9 bude opravdovým esem z rukávu.

Zdroj: carthrottle.com


Žádné komentáře:

Okomentovat