pondělí 19. října 2015

Nové podrobnosti o chystané Mazdě RX-9

Na konci září nás Mazda potěšila zveřejněným teaserem, který naznačuje znovuzrození slavného kupé s rotačním motorem pod kapotou. Velkolepá premiéra by se měla odehrát koncem října v Tokiu.


Odtajněný profil na zmíněném teaseru vytanul na mysli dvě možnosti – buď Mazda chystá novou MX-5 s hard-topem (má dorazit až koncem příštího roku), nebo přímého nástupce RX-8. Dle zveřejněných informací jsme se mohli dopídit, že japonská automobilka chystá návrat tradičního kupé s Wankelem pod kapotou.

Prozatím to není jisté, ale nové kupé by mělo nést označení RX-9 dle návaznosti na předchozí modely. Debut se uskuteční na tokijském autosalonu a nový koncept vznikne na počest prvního vyráběného vozu Mazda s rotačním motorem – 110S Cosmo Sport. Vedoucí oddělení automobilky se netají tím, že by rádi ukázali sériové kupé v roce 2017 a oslavili tak padesátiny vůbec první Mazdy s Wankelem. Pokud si vzpomínáte, posledním modelem této specifikace je čtyřdveřová RX-8, která měla pod kapotou 1,3litrový motor s možností vytočení až do 9000 otáček za minutu. Bohužel však postrádala točivý moment ve středních otáčkách a žrala moc oleje i benzínu.

Mazda se chce těmto neduhům vyvarovat, a proto nyní testuje zcela nový přeplňovaný hybridní rotační motor, dříve označovaný jako 16X, od kterého se očekává výkon kolem 450 koní. Nový dvourotorový motor (2x 800 ccm) by měl disponovat dvoustupňovým přeplňováním, přesněji elektrickým turbodmychadlem E-Turbo a klasickým výfukovým turbodmychadlem. Elektrické turbo, respektive kondenzátor, bude pracovat v nízkých otáčkách a vypustí potřebnou energii tzv. na požádání. Zatímco klasické turbodmychadlo se zaktivuje při vyšších otáčkách.

Pro zlepšení spotřeby a emisí Mazda aplikovala homogenní náboj zážehu stlačením (HCCI), který stlačí mix paliva a vzduchu na takový tlak a teplotu, že proběhne samovznícení, bez potřeby jiskry. HCCI má být také jedním z hlavních zlepšováků u druhé generace motorů Skyactiv, které dorazí během roku 2017. Technologie HCCI umožňuje také úplnější spalování paliva a nižší emise oxidu dusičitého.


Ovšem jsme jediný český magazín o Mazdách, proto jsem pátral po dalších podrobnostech k nové RX-9 a od nejmenovaného zdroje, který je v nitru značky, jsem se dozvěděl, že plánovaný koncept má velmi blízko výrobě, poněvadž se na něm pracuje už velmi dlouho. Dále zmínil, že někteří zaměstnanci Mazdy jeli v létě do hlavního evropského sídla v Německu, kde se nacházelo na zkoušku několik sportovních aut od značek Ferrari, Lamborghini, Jaguar a další. Co to znamená? Že budoucí Mazda „RX-9“ se má těmto vozům vyrovnat. Prozatím není oficiální ani příchod rotačního motoru, v konceptu pravděpodobně bude, avšak v sériové podobě zatím není jistý. Důvod? Neví se, zda splní emisní normu Euro 6.

Takže plány Mazdy na další roky jsou zřejmě jasné – koncept Koeru a koncept nástupce RX-8. Nové kupé-SUV by se mělo představit možná už v příštím roce pod názvem CX-4, CX-6 nebo CX-7. Bohužel kvůli připravovanému SUV a sporťáku musí prozatím Mazda oželet vrcholnou divizi MPS a je tak pravděpodobné, že se nového modelu s MPS znáčky dočkáme až koncem dekády. Nicméně, nyní se ještě řeší otázka, zda sériová podoba daného konceptu pro Tokio se ukáže již v roce 2017 při 50. výročí Mazdy Rotary nebo až v roce 2020, kdy Mazda oslaví 100 let od založení.

Zdroj: motoring.com.au

Žádné komentáře:

Okomentovat