středa 3. února 2016

Mazda zvažuje MX-5 s pohonem všech čtyř kol, nový rotační motor zřejmě dostane turbo

Už přes pětadvacet let je tu s námi malý hravý roadster Mazda MX-5/Miata, který vyzařuje svou lehkostí a zábavností díky pohonu zadních kol.


Jenže nedávno vyšlo z úst zástupce ředitele oddělení výzkumu motorů a pohonů v Mazdě Motor Corporation, Tetsushiho Marutani, že myšlenka MX-5 s pohonem všech čtyř kol není nereálná. Ale především jde o to, aby nebyla ovlivněna jízdní dynamika a byla na trhu poptávka. Dočkáme se časem MX-5 s pohonem 4x4? Marutani více prozradil v rozhovoru pro CarAdvice.

Miata jako čtyřkolka? Je to možné!

Samozřejmě mnoho lidí si teď asi bije do hlavy a myslí si, že Mazda chce spáchat harakiri. Máme však štěstí, jelikož Marutani je velký fanoušek zábavy za volantem. Ve vlastní garáži má MX-5 (NA) a RX-7 (Series II), proto chápe DNA automobilky a podobnou šílenost by jen tak nepovolil. Marutani se rozpovídal na předváděcí akci pohonu AWD v Coloradu, pronesl: „V Japonsku máme Mazdu 2, Mazdu 3 i Mazdu 6 s pohonem všech čtyř kol, ale ten je také u vozů CX-3, CX-5 a CX-9. Pro MX-5 je to taky reálné, ale musíme to řádně promyslet a hlavně ten vůz nesmí přijít o potěšení z jízdy.“

Na rovinu Marutani přiznal, že MX-5 je nejlepší s pohonem zadních kol, tak jak ji známe. Zmínil také to, že Audi či Subaru použili AWD jako přímou strategii k prodeji svých vozů. Dále řekl: „Není pochyb o tom, že AWD je dobrý, ale zadokolka je levnější. Oba pohony mají své silné stránky, ale podle mě je MX-5 perfektní s pohonem zadních kol.“

Rozšíření AWD do více modelů?

Během rozhovoru padla otázka i na sériovou podobu chystaného modelu CX-4, ale Marutani neprozradil téměř nic na tuto otázku. Mazda pracuje momentálně na nové generaci pohonu všech čtyř kol i-Active AWD, který by se mohl představit do pěti let. A navíc doplnil: „Stále pracujeme na nových vozidlech a samozřejmě crossovery musí být s pohonem 4x4, je to důležité.“

Rotační motor s turbodmychadlem?

V loňském roce Mazda ohromila všechny přítomné na tokijském autosalonu, když představila světu nádherný koncept RX-Vision. Nejenom, že ukázala další cestu designu Kodo, ale pod kapotou studie se nacházel předprodukční kus nového rotačního motoru. V příštím roce Mazda oslaví padesát let od zavedení Wankelova motoru, kdežto v roce 2020 oslaví japonská značka své sté narozeniny. Dá se tak předpokládat, že k oběma milníkům si Mazda něco určitě připraví.

Novinář z CarAdvice se také dotázal, zda nový rotační motor bude podporován turbodmychadlem pro zvýšení výkonu a zlepšení jízdních vlastností. Marutani odpověděl následovně: „Podle mého názoru jsou rotační motory slabé při nízkých otáčkách. Mají i malý točivý moment při těchto otáčkách, takže případně malý kompresor nebo turbodmychadlo by tomu pomohlo.“

Zdroj: caradvice.com.au

Žádné komentáře:

Okomentovat