neděle 29. ledna 2017

Mazda MX-03 Concept – Nikdy nevyrobený skvost

Za dobu existence automobilky Mazda se vyskytovaly (dokonce i vyskytují) v portfoliu modely nejen s označením RX, ale také MX.


Nejdříve přišla slavná MX-5, která se prodává dodnes ve čtvrté generaci a poté se objevily ještě modely MX-3 a MX-6. Ovšem málokdo ví o tom, že v kategorii konceptů byla uvedena studie MX-03 a MX-02, ale o té až jindy. Protentokrát si něco povíme o MX-03.

Převratná Mazda MX-03 byla ukázána světu v roce 1985 a byla doslova našlapaná technickými inovacemi. Navíc nešlo o nějaké designové cvičení, ale o plně pojízdný automobil. V daném roce se uskutečnil debut nejdříve na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a pak následně i v Tokiu. Co se týče rozměrů, délka je 4510 mm, šířka 1800 mm, výška 1200 mm a rozvor náprav 2710 mm. MX-03 měla sice klasické otevírání dveří, avšak bylo možné ještě otevřít střechu ve stylu Gullwing a udělat z vozu jakoby targu.


Koncept MX-03 nebyl nijak odvážný po vzhledové stránce, ale automobilka tímto vozem chtěla spíše poukázat na převratné technologie. Mazda MX-03 je klasické dvoudveřové kupé s uspořádáním sedadel 2+2. Značný futurismus pochytil interiér, poněvadž po usednutí do něj jste si spíše připadali v letadle než automobilu. Uvnitř vozu zaujme hlavně knipl či přístrojový štít s digitálními ukazateli jako měl i sám Michael Knight v legendárním KITTovi. Dokonce nechybí ani palubní telefon. Ačkoliv se píše rok 1985, Mazda ve jmenovaném konceptu představuje systém, jenž zobrazuje řidiči informace přímo na čelní sklo. Ano, dá se říci, že šlo v podstatě o dnešní head-up displej.


Pod kapotou se vyjímal třírotorový rotační motor 20B s dvěma turbodmychadly o obsahu 2,0 litru (3x654 ccm) s výkonem 320 koní při 7000 otáčkách za minutu a točivým momentem 390 Nm při 3800 ot./min. Hmotnost MX-03 se pohybovala kolem 1150 kg, a proto není divu, že koncept dokázal zrychlit na stovku za 4,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 300 km/h, tehdy magická cifra.

K motoru byla připojena čtyřstupňová automatická převodovka, která přenášela sílu na všechna čtyři kola, pod nimiž se ukrývaly kotoučové brzdy s ABS. Navíc koncept disponoval i dnes známým řízením všech kol 4WS, díky kterému se lépe manipulovalo s vozem v úzkých uličkách, a byla skvělá stabilita při rychlých průjezdech zatáček.


Jak už všichni víte, koncept MX-03 se bohužel nedostal do sériové výroby. Ovšem plno jeho technických i stylistických prvků dostala luxusní Mazda pod označením Eunos Cosmo. Krom ní se objevily přednosti MX-03 i v budoucích modelech japonské značky.

Zdroj: autokult.pl, cardesignnews.com, automobile-catalog.com









1 komentář: