neděle 12. března 2017

Mazda RX-500 Concept – Ječící Wankel a důraz na bezpečnost

Kdo by neznal legendární sérii Back to the Future, neboli Zpátky do budoucnosti, kde hlavní roli získal také úchvatný DeLorean DMC-12.


Je možné, že se třeba Mazda, tehdy ještě pod názvem Toyo Kogyo Company, inspirovala výše zmíněným americkým vozem při vývoji konceptu RX-500, ale jsou to pouze mé domněnky. Nicméně, futuristická studie RX-500 se představila v roce 1970 na tokijském autosalonu a nutno říci, že právem strhla na sebe velkou pozornost.

Mazda RX-500 byla nepřehlédnutelná také díky motýlím dveřím a zadním otevíratelným panelům ve stylu Gullwing, pomocí kterých se naskytne přístup k samotnému motoru a rezervnímu kolu. V útrobách byl uprostřed umístěný rotační motor 10A o obsahu 982 ccm (2x491 ccm) s výkonem 250 koní a chlazením skrze dvojici bočních panelů. Agregát byl doslova ječící, protože šel vytočit až na 14 000 otáček za minutu, což je neskutečné.


Díky použití plastových panelů na karoserii dokázala RX-500 oslnit také doslova muší váhou, konkrétně 850 kg, což vedlo i k zajímavým technickým parametrům. Údajně byl koncept schopen dosáhnout rychlosti přes 200 km/h, dokonce Mazda prozradila, že na jejich zkušební dráze jela až cirka 240 km/h. Pochopitelně veškerá síla byla přenášena na zadní kola.

Pokud Vás zajímají rozměry konceptu, na délku měl 4330 mm, na šířku 1720 mm, na výšku pouze 1065 mm a rozvor náprav 2450 mm. Mazda nepředstavila koncept jenom tak, protože tímto vozem chtěla ukázat zejména high-tech bezpečnostní prvky. Důkazem je toho impozantní záď, na které zaujmou každého pozorovatele hlavně směsice světel se třemi různými režimy. Zeleně se rozsvítí, když řidič zrychluje, naopak pokud zpomaluje, zbarví se lampy dožluta. Navíc intenzita brzdových světel se mění v závislosti na tom, jak řidič šlape na pedál.


Poprvé byl koncept RX-500 ukázán veřejnosti na 17. ročníku tokijského autosalonu, který se konal v roce 1970. Poté byl na dlouhou dobu uložen v depozitáři značky, jelikož se doslova po něm slehla zem. Až v roce 2008 automobilka zapůjčila klenot dopravnímu muzeu v Hirošimě a o rok později se vrátil na místo činu, tedy na autosalon v Tokiu. Dokonce evropská premiéra RX-500 se uskutečnila až o 44 let později (rok 2014) na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.



A na samotný závěr ještě jedno rozluštění záhady. Po internetu kolují fotografie celkem tří RX-500, a to přesněji stříbrné, zelené a žluté. Tím pádem mnozí lidé věřili, že Mazda vyrobila dohromady tři kusy, ale omyl! Skutečně postaven byl pouze jeden exponát, avšak automobilka měnila v průběhu jenom odstín a v současné době je zase stříbrná a nachází se zpět v dopravním hirošimském muzeu.

Zdroj: motor1.com, wikipedia.org, allcarindex.com

















1 komentář: