úterý 7. března 2017

Nová Mazda CX-5 má po evropské premiéře, novinkou je vypínání válců u 2,5 Skyactiv-G

Mazda CX-5 byla vůbec prvním modelem, který se představil v novém designu KODO – Soul of Motion a také s převratnými technologiemi Skyactiv. Stalo se tak v roce 2012 a dneska model tvoří cirka 25% z celosvětových prodejů značky.


Do dnešního dne bylo prodáno přibližně 1,4 milionů vozů CX-5 v 120 zemích celého světa, což je samozřejmě úspěch pro samotnou automobilku. Proto si dala na nové generaci velmi záležet a zaměřila se opravdu na všechno.

DESIGN – Inspirace v Japonsku, zmírnění agrese

Nová CX-5 byla vytvořena především s cílem na lidské vnímání, jinými slovy, nabídne takový výkon a dynamický projev, jaký právě řidič očekává. Pochopitelně inženýři nezapomněli i na ostatní členy posádky, kteří zase mají pocítit maximální komfort a pohodlí. Za designem druhé generace CX-5 stojí šéfdesignér Shinichi Isayama, který hledal inspiraci pro stvoření dalšího SUV především v rodné zemi vycházejícího slunce. Designový jazyk KODO se snažil přepracovat tak, aby linky nevyjadřovaly agresi, i když to tak nevypadá.

Přední partie vozu byly kompletně přepracované, a jde to poznat hlavně díky nižšímu a širšímu postoji a níže umístěným užším LED světlometům. Typická chromová linka na masce končí až ve zmíněných světlech a lišty s LED mlhovkami zobrazují dojem bočního proudění. Pokud jde o profil, hlavní novinkou je posunutí A-sloupků o 35 mm dozadu. Menší vnější zrcátka mají zlepšit viditelnost i aerodynamiku a už disponují funkcí automatického sklápění.


Při pohledu na zadní část je jisté, že cílem bylo vytvoření jednoduchého, ale zároveň elegantního vzhledu a nejsou k vidění ani žádné pohyby, protože automobil má přinést pevný postoj. Pozornosti neunikly ani podběhy či kliky dveří a zavazadlového prostoru. Zajímají-li Vás rozměry nového SUV, na délku má 4550 mm, na šířku 1840 mm a na výšku 1680 mm. Ve srovnání s předchůdcem je o 5 mm kratší a nižší o 35 mm, navíc rozchod zadních kol se zvětšil o 5 mm. Rozvor náprav pak nabídne rovných 2700 mm.

NOVÉ BARVY – Red Soul Crystal a Machine Grey

Extra pro novou generaci CX-5 byl vyvinut nový červený odstín, disponující ještě větší sytostí a hloubkou. Vznikl proto, aby karoserie vypadala elegantně na pohled a zároveň vyzařovala sílu. Skládá se celkem ze tří vrstev – první je s reflexí, druhá zase světlopropustná a třetí je průhledná. Japonští inženýři nazvali tento postup jako Takumi-Nuri, neboli umění laku. Výsledkem je živá barva, která vyznačuje hloubku a navíc jde o odstín, který je aplikován spíše na koncepty. Druhou novou barvou je Machine Grey, která debutovala na modelu MX-5 RF, a je vytvářena stejnou technikou jako Red Soul Crystal.

INTERIÉR – V hlavní roli kvalita

Hlavní designér hledal pro interiér, který prošel kompletní úpravou, zase inspiraci v japonských čajovnách. To znamená, že má vyzařovat odpočinkem a komfortem. V kabině nové CX-5 číší především kvalitní materiály a smysl pro detail. Pro ještě větší pohodlí řidiče a spolujezdce byla přepracovaná středová konzole, která je nyní výš a zajistí tak lepší oporu kolen. Nemusíte se bát, že by měla nepříjemné plasty, protože automobilka ji „obalila“ do měkkých materiálů. Ty najdeme také na místech, se kterými přichází člověk často do styku – obložení dveří či přístrojový panel, atd. Zvuk při zavírání dveří (u předních jsou tlustší skla) údajně odpovídá SUV, které má prémiové ambice a chce rozvířit vody v daném segmentu. Zvětšen byl i úhel otevírání dveří, konkrétně o 6 stupňů na rovných 80° a vystupování je tak jednodušší, a to i díky posunutí vnitřního madla o 70 mm vzad.


Dosti se věnovalo také sedadlům, jež mají nově perfektní oporu a zabránit únavě. Pokud jde o druhou řadu sedadel, je posuvná a zároveň i vyhřívaná (záleží na výbavě). Mazda zapracovala samozřejmě i na odkládacích prostorech a víko zavazadlového prostoru je ovládáno elektricky, ale záleží na zvoleném výbavovém stupni. Celý proces probíhá velmi tiše a stupeň otevření lze nastavit skrz MZD Connect. Speciálně pro CX-5 byl vyvinut i audio systém BOSE s 10 reproduktory, které jsou umístěny i ve sloupcích čelního skla. Zavazadlový prostor, pod jehož podlahou se nachází subwoofer o průměru 130 mm, nabídne v základním uspořádání objem 506 litrů (nárůst o 3 litry), po sklopení sedadel 1620 litrů.


Mazda se zaměřila i na zadní sedadla proto, aby nabídla cestujícím ještě větší pohodlí než doteď. V praxi to znamená, že již od základní výbavy Emotion jsou vybavena funkcí sklopení v rozmezí 24 až 28 stupňů. Zároveň u nejvyšší výbavy Revolution TOP je standardem vyhřívání zadních sedadel a loketní opěrka je níže umístěna – navíc od výbavy Challenge má dva USB porty. Interiér je zpracován na vysoké úrovni, neboť díly do sebe perfektně zapadají a mezery jsou na minimálních tolerancích. Mezi novými materiály pak je umělá kůže s kontrastujícím šitím a leštěný hliník a prémiové materiály disponují kombinací dřeva a kovu.

BEZPEČNOSTNÍ VÝBAVA A ODHLUČNĚNÍ – Řádný důraz

Novinkou výbav u CX-5 je funkce odmrazování předních stěračů, což znamená, že okraje čelního skla jsou vyhřívané a účinně tak odmrazí stěrače. Navíc dokáže snížit opotřebení gumiček stěračů při stírání ledu a zároveň zajistí rychlejší a lepší viditelnost z vozu. Velký důraz kladla Mazda při vývoji na celkové odhlučnění, proto dostala CX-5 účinnější izolace, které zabrání pronikání hluku od pneumatik či aerodynamického svistu.

Bezpečnost je dneska na prvním místě, proto jednotlivé značky si dávají záležet, aby nezapomněli na žádného účastníka silničního provozu. Proto byla přepracovaná i kapota pro zvýšení bezpečnosti chodců a inteligentní LED světlomety mají blok rozdělený na 12 částí (současná CX-5 má pouze čtyři) a potkávací světla společně s dálkovými mají monokulární jednotku. Adaptivní LED světla (ALH) nabídnou vyšší intenzitu světla při jízdě s dálkovými světlomety, díky čemuž jsou i lépe vidět chodci u krajnic.


Další inovací je adaptivní radarem řízený tempomat (MRCC) s novou funkcí Stop & Go. Stejně jako u jiných modelů různých značek, i CX-5 dokáže udržovat vzdálenost od jedoucího vozidla před ní. Novinkou je snížení spodního limitu ze současných 30 km/h na 0 km/h, ale tento bezpečnostní prvek je k dispozici pouze u vozu s automatickou převodovkou a výbavou Revolution TOP. Samozřejmostí je i head-up displej, ovšem u nové CX-5 jsou celkem dvě verze. První, a to u výbavy Revolution, zobrazuje informace na palubní desce, kdežto u Revolution TOP se zobrazují údaje přímo na čelní sklo a řidič má tak vše jako na talíři, aniž by musel koukat mimo zorné pole. Dále v bezpečnostním balíčku nechybí Active Driving Display, SCBS a TSR (čtení dopravních značek).

JÍZDNÍ VLASTNOSTI – Zdokonalení technologií a motorizace s vypínáním válců

Mazda vždy dělala řidičsky zajímavá auta a hodlá v tom pokračovat nadále. Proto nová CX-5 má lepší reakci na plyn i vylepšenou ovladatelnost vozu, za což vděčí přepracování Skyactiv. Stejně jako u ostatních modelů od Mazdy i u CX-5 je systém G-Vectoring Control součástí všech výbav.

Pokud jde o motory, v nabídce zůstal nadále benzínový Skyactiv-G s obsahem 2,0 a 2,5 litru a na své si přijdou i milovníci nafty, konkrétně s motorem 2,2 Skyactiv-D. Samozřejmě v nabídce nechybí možnost automatické převodovky a pohonu všech čtyř kol. Radost budou mít i milovníci karavanů, neboť CX-5 v automatu může táhnout větší váhu - přesněji 2 tuny s benzínovým agregátem a 2,1 tuny s dieselovým v kombinaci s AWD.

Ač to dříve nebylo ještě potvrzené a mnozí mi to spíš dávali za šíření poplašné zprávy, stalo se to skutečností. Motor 2,5 Skyactiv-G bude mít systém pro deaktivaci válců. To znamená, že při nízkém zatížení do 140 km/h se odpojí dva válce, přesněji první a čtvrtý, a má údajně dojít ke snížení spotřeby o 10%. Deaktivace válců je nastavena v rozmezí 1200 až 4000 otáček za minutu.


Nová Mazda CX-5 je navíc jakýmsi průkopníkem designového jazyku KODO druhé generace, což znamená, že další nové modely budou vycházet designem právě z druhé generace oblíbeného SUV. A počkejte si ještě na jeden článek, který bude zveřejněn do dnešní půlnoci, kdy se budete moct podívat na české ceny nové CX-5!

Zdroj: Mazda, netcarshow.com




































Žádné komentáře:

Okomentovat