I když dneska je Mezinárodní den
dětí, tak pro nás příznivce automobilů a hlavně fanoušky rotačního motoru jde o
trochu jinou oslavu.
Před dvěma dny vydala japonská
automobilka tiskovou zprávu, že slaví již půl století od použití rotačního
motoru do sériového vozu. Ano, opravdu je to už 50 let, co Wankelův motor byl
umístěn do prvního vozu od Mazdy.
Byl to klíčový moment nejen pro samotnou
automobilku, ale také celý automobilový průmysl. Vůbec prvním modelem s rotačním
motorem pod kapotou se stalo Cosmo Sport. Jinými slovy, elegantní, stylový a
dvoumístný vůz, jehož DNA přetrvává v nových vozech dodnes.
Ale nyní na chvíli zpátky do
minulosti – píše se rok 1967 a Mazda představuje model Cosmo Sport s dvourotorovým
Wankelovým motorem. Zároveň šlo také o první sportovní automobil, jehož
vlastnosti byly pak použity i při vývoji takových vozů jako Mazda RX-7 či Mazda
MX-5. Cosmo Sport, jehož se vyrobilo pouze 1176 kusů, bylo monumentální pro
Mazdu, protože ukazoval nový směr automobilky, tzn. z výrobce malých vozů
a náklaďáků na unikátní vzrušující značku s ojedinělým přístupem k vývoji
a designu.
Vývoj pohonné jednotky pod kapotou
Cosma Sport ukazuje soutěživého ducha značky a nevzdávání se tradic, které
evidujeme i o 50 let později. Mnoho velkých automobilek i firem podepsalo
licenční dohodu s NSU, které přišlo s převratnou technologií, ale
pouze jedna byla úspěšná – Mazda! Automobilka šla pochopitelně dále společně s Wankelem
a vyrobila téměř 2 miliony vozů s rotačním motorem pod kapotou, ale
dosáhla i úspěchů v motorsportu.
Například Mazda RX-7 dominovala po
roce 1980 v sérii IMSA (International Motor Sport Association). Ovšem ten
největší úspěch se dostavil v roce 1991, kdy Mazda 787B s 2,6litrovým
čtyřrotorovým motorem o výkonu 710 koní vyhrála 24h Le Mans. Bylo to vůbec
poprvé, kdy tento slavný vytrvalostní závod vyhrál nekonvenční motor a navíc
šlo i o první vítězství asijské značky.
Mazda se však nemění, neboť stále
zkouší objevit nové věci a jít za hranice nemožného. Důkazem je například MX-5,
která je nejprodávanějším a nejznámějším roadsterem na světě. Navíc světu
přinesla i takové revoluční technologie jako jsou Skyactiv. Ty dokážou přinést
extrémní komprese, což zvyšuje požitek z jízdy a zároveň se snižuje spotřeba
paliva i emise. A to je právě to, čím se chce Mazda odlišit od svých
konkurentů. Pokud jde čistě o budoucnost Wankelu, tak se zajisté brzy dočkáme
dalšího konceptu RX-Vision (fáze 2) a třeba nakonec dojede i na výrobní linky.
Musíme doufat!
Žádné komentáře:
Okomentovat