úterý 23. ledna 2018

Motor Skyactiv-X získá Mazdě prvenství, navíc nabídne příznivější spotřebu, než se předpokládalo

Během léta loňského roku zveřejnila samotná automobilka obsáhlou tiskovou zprávu, ve které poodhalila technické detaily připravované revoluční rodiny motorů Skyactiv-X.


Nyní britský deník Autocar přišel se zajímavou zprávou, kde stojí, že připravovaný motor Skyactiv-X bude ještě úspornější, než mluvily původní plány. Kdy vlastně dojde k premiéře sériové podoby?

Pokud netušíte, co je pojem Skyactiv-X, doporučuji si přečíst pár starších článků na mém portálu. Ve stručnosti jde o „vznětový agregát spalující benzín“. Hlavním lákadlem má být pochopitelně spotřeba, původně měla být o 14% nižší oproti spotřebě benzínovému dvoulitru, avšak realita je jiná, lepší! Manažer pohonné jednotky, Eiji Nakai, mluví o 20-30% úspory paliva ve srovnání s výše zmíněným dvoulitrem. Zároveň však dodává, že cesta vývoje je ještě dlouhá než motor dorazí v roce 2019 na trh.

Co se týče pořizovací ceny motoru Skyactiv-X, dle Nakaie by měl zaujmout v ceníku pozici mezi klasickým benzínem a dieselem. Hrubým odhadem se tak může prodávat za cenovku v rozmezí 500-600 tisících korun.


Je také zajímavé, že automobilky jako Mercedes-Benz či General Motors se též pustily do vývoje zážehového motoru s kompresním zapalováním, ale Mazda to údajně stihne a získá tak absolutní prvenství. Mazda dodává, že bylo potřeba vyřešit pár průlomů, díky kterým bylo možné přejít z konvenčního kompresního poměru 14,7:1 na poměr 29,4:1. Není to úžasné na automobilku, která je malá, nespadá do žádného koncernu a i v dnešní době nabízí atmosférické motory?

Skyactiv-X využívá zapálení směsi klasickým způsobem jako ostatní benzínové motory, tedy pomocí zapalovacích svíček, avšak tento motor bude průlomový v tom, že využije samovznícení za vysokého tlaku jako je tomu právě u dieselových motorů. Motor neustále používá zapalovací svíčky. Ty zapalují směs konvenčním způsobem v době, kdy je motor studený nebo pracuje ve vysokých otáčkách, ale v režimu ochuzené směsi (asi 80% času) svíčka zapaluje pulz bohatšího paliva. Výsledná detonace zapálí ultra chudou směs při jejím stlačování. Následuje rovnoměrné a trvající hoření a píst je stlačován dolů dále a déle. Klíčem mezi klasickým a kompresním zapalováním jsou senzory válce, které určují, kdy může motor běžet. Nakai podotkl, že detekce je velmi obtížná, a to bude právě ten důvod, proč se některé automobilky této technologie vzdaly.


U této motorizace dokonce nechybí ani kompresor, který je tu spíše kvůli točivému momentu. Právě testovaný motor Skyactiv-X disponuje výkonem 190 koní a krouticím momentem 194 Nm. Prezident Mazdy nedávno též zmínil, že motory Skyactiv-X budou „důležitou základnou“ pro možnou elektrifikaci. První uvedení hybridu od Mazdy můžeme očekávat po roce 2020.

Zdroj: autocar.co.uk, performancedrive.com.au

Žádné komentáře:

Okomentovat