úterý 19. června 2018

Mazda RX-7, která budovala image automobilce, slaví čtyřicáté narozeniny – video

Kdo by neznal legendu RX-7, dvě písmenka a jedno číslo, která vzbudila rozruch po celém světě. A právě letošní rok slaví Mazda RX-7 už čtyřicáté narozeniny. Britské zastoupení Mazdy se rozhodlo událost oslavit příjemným videem.


Píše se rok 1978 a Mazda představuje na domácím trhu zcela nový model RX-7. Přesněji šlo o dvoudveřové sportovní kupé s kompaktním výkonným rotačním motorem, který byl umístěn níže a více vzadu pro lepší jízdní zážitek. První generace disponovala dvourotorovým motorem o obsahu 1,2 litru a výkonu 103 koní při neuvěřitelných 7000 ot./min.

RX-7 (SA) byla obrovským hitem pro Mazdu, protože prodala více než 470 000 kusů po celém světě. Navíc byla v oblibě i v médiích, například deník Car and Driver ji umístil pětkrát na seznam deseti nejlepších automobilů. Celkově se prodalo přes 800 000 kusů ve třech generacích RX-7.


Další v pořadí byla RX-7 (FC), jejíž premiéra se uskutečnila v roce 1985 a poprvé dorazila i přeplňovaná verze. Od doby uvedení se RX-7 nabízela jak s atmosférickými, tak přeplňovanými pohonnými jednotkami. Z počátku severoamerické specifikace produkovaly výkon 146 koní a později dokonce 182 koní. Turbo modely na jiných trzích měly i až 215 koní.


Nejvíce se do paměti fanoušků zapsala však poslední generace, a to RX-7 (FD). Ta se poprvé ukázala v roce 1992 a vydržela ve výrobě dlouhých deset let. Většina zajisté ví, že generace FC se inspirovala Porsche 944, kdežto FD šlo vlastní cestou s nadčasovým designem a vypadá i dnes opravdu úchvatně. Pod kapotou RX-7 (FD) se nachází rotační motor 13B twin-turbo, který disponoval výkonem 252 až 280 koní na konci svého života. Systém twin-turbo je sekvenční, což znamená, že menší turbodmychadlo spíná při nízkých otáčkách, zatímco větší převezme službu od 4500 ot./min.


Mazda RX-7 se pěkně předvedla i v motorsportu, poněvadž zavítala jak na okruhy, tak do rally. Mazda poháněná rotačním motorem získala celkové vítězství v 1981 Spa 24 Hours, dále pak bodovala v Le Mans, ale také se zúčastnila bláznivé Rally Group B. Automobilka vyhrála také tituly BTCC, a to v letech 1980 a 1981. A za dvanáctiletou kariéru v IMSA soutěžích dokázala 100x zvítězit.


RX-7 patří dnes mezi vyhledávané veterány a řadí se mezi jedno z nejunikátnějších sportovních aut, které spatřilo světlo světa. Nabízí se tak řečnická otázka, dočkáme se ještě plnohodnotného nástupce? 

Zdroj: carscoops.com




Žádné komentáře:

Okomentovat