pondělí 12. listopadu 2018

V příštím roce oslaví český Fanklub MX-5 své dvacetiny, vedení klubu chystá mega sraz

Venku se začíná ozývat zimní počasí, a proto není divu, že pomalu přezouváme na „škaredá“ kola či zazimováváme naše plechové miláčky, které nepustíme rozhodně do tun soli na cestách. Ale zároveň vzpomínáme na letošní sezonu a prohlížíme fotky z různých motoristických akcí.


Mají to tak všichni Mazdaři? Ne tak docela, neboť ti povolanější dávají hlavy dohromady a vymýšlí organizaci další akce pro nás ostatní na příští rok. Jenomže nadcházející sezona nebude jen tak ledajaká, protože se chystá opravdu velká akce pro všechny příznivce Mazd.

Nebudu Vás dlouho napínat, koncem června roku 2019, přesněji 21. - 23. 6., se uskuteční největší sraz MX-5 na české půdě. A důvod? Oslava dvaceti let od založení českého fanklubu sympatických roadsterů z Japonska. Nyní si zřejmě plno z Vás řekne, proč je událost avizovaná pro všechny Mazdaře, když jsou v hlavní roli jenom MX-5. Jde o to, že samotní organizátoři si přejí, aby na jejich akci dorazili skalní fanoušci celé značky Mazda a zároveň omrkli i hejno Miat. Nehledě na to, že ostatní modely budou dělat krásné „křoví“ či „kulisy“ krásným MX-5, které má rád snad celý svět.


Za tímto velkým nápadem stojí kluci z Guru Racing Garage, respektive otec a syn – Ota a Michal Švaňkovi. Pokud jste se někdy zajímali o MX-5, slavnost Legendy či jezdíte na srazy, určitě znáte oba pány víc než dobře, neboť jejich vstřícnost a ochota by se mohly rozdávat. Ostatním, kteří neměli tu čest je poznat, se je pokusím přiblížit a povyprávět nejen jejich příběh, ale i fanklubu.

Zcela první sraz MX-5 se uskutečnil již v roce 1999 v Ostravě a za jejím zrodem stál Jiří Láša z ostravského dealerství Autolaros Mazda. Tehdy bylo Michalovi krásných 13 let a jeho táta ho vzal na výše zmíněné setkání, kde se objevil i uznávaný český novinář Honza Červenka, který zavítal na sraz s novinářskou MX-5 (NB) 10th Anniversary, pod jejíž kapotou se schovávala atmosférická osmnáctistovka. V tento moment se stal Honza pro Michala idolem a jeho aktivity sleduje dodnes. Navíc sám Michal začal i díky svému vzoru odebírat tenkrát začínající časopis Speed, kde byl Honza právě šéfredaktorem.

Slovo dalo slovo a začaly se zakládat různé spolky napříč republikou se společným jmenovatelem – Mazda MX-5. Takže nechyběly pak základny v Praze, Brně, ale i Ostravě. Nakonec došlo i na samotné sjednocení pod oficiální název Mazda MX-5 Club Česká republika. U zrodu celorepublikové skupiny nemohl chybět pochopitelně Ota a podílel se i na organizaci prvních srazů pod novým označením. Bohužel, jak už to tak bývá, nastaly první neshody (webové stránky, vedení, apod.) a jinými slovy, skupinka se rozdělila na mladší a starší příznivce. Proto to pánům Švaňkům nedalo a před šesti lety založili společně s Adamem Sandmannem (iCabrio.cz) vlastní Fanklub MX-5.

Ale i tak Michal či Ota nemají nikomu nic za zlé, protože rádi vzpomínají na ty neuvěřitelné příhody ze srazů a dalších různých akcí pod záštitou klubu. Pokud máte rádi jízdu autem s nebem nad hlavou, je Vám jasné, že za určitou chvíli procestujete i stát, ve kterém žijete. Stalo se tak a Michal procestoval za těch dvacet let naši zemi křížem krážem. Ale jako klub nezapomněli samozřejmě ani na okolní státy, takže vyrazili v dobách minulých i třeba do Rakouska, Německa, Švýcarska, Lichtenštejnska, Itálie či také na Slovensko. Nejraději vzpomíná asi na dva velkolepé zážitky. Prvním z nich je Guinessův svět rekordů, kdy v roce 2010 se zúčastnilo této akce dvacet posádek z ČR, a společně se připojili do konvoje 459 jedoucích MX-5 za sebou v Essenu a kolona nesměla zastavit. Druhým zážitkem je odkaz na Slovensko, kdy posádky jely autovlakem z Prahy do Popradu. Pronajaly si tak celý vagon a jedno kupé, prý nezapomenutelná cesta (smích).

Michal také prozradil, jaké vozy prošly jejich rukama. Takže úplně první MX-5 dotáhl jeho táta v roce 1996, šlo o první generaci označovanou jako NA, ale byla havarovaná na přední část. Ota nelenil a svým umem jí svépomocí dokázal vrátit „život“. Ale pozor, v té době byl nadlidský úkon sehnat nějaké náhradní díly na japonský roadster, jelikož neexistoval dnes již dobře známý eshop IL Motorsport či MX-5 Parts. A ceny originálů přímo v Mazdě, to snad radši ani nestojí za zmínku. Ota tak dával „babču“, jak ji pojmenoval během oprav, dohromady cirka dva a půl roku – v podstatě do prvního srazu konající se v roce 1999.

Babča
Postupem času organizoval Ota čím dál více srazů, fanoušci a majitelé MX-5 byli nadmíru spokojení, poněvadž se Michalův táta staral nejen o lidi, ale také o jejich auta, a proto začali Otovi přezdívat guru. Tím vznikla myšlenka založit vlastní podnik s označením Guru a začal se řešit vývoj loga. Takže samotná společnost Guru Racing Garage funguje od roku 1999, avšak Michal zde začal pracovat až v roce 2010. Michal prý miluje svou práci, protože je pro něj zároveň i koníčkem a baví ho pracovat s tátou. Samozřejmě se mohou pochlubit, že jejich dílnou projelo více než stovka MX-5 a na stejné cifře je i počet zákazníků (čtěte přátel). Jak Michal s úsměvem dodává: „To, co nám projede dílnou za měsíc, o tom se nesnilo ani kdejakému dealerství Mazdy.“ I po těch letech ho práce stále naplňuje, neboť do GRG jezdí i lidé od Brna či Ostravy a co je víc, než hřejivý pocit u srdce z chvályhodných slov od zákazníků, kterým se vyplatí ujet stovky kilometrů za nimi.  

Pokud jde o Michala, ten si svou první MX-5 koupil v roce 2011 a má ji dodnes – jde též o generaci NA a pod kapotou má silnější 1,6 (85 kW). V tom samém roce prošla MX-5 kompletní renovací, protože Ota si přál, aby si jeho syn své první auto vlastnoručně postavil. Michal zároveň ujišťuje své okolí, že ji nikdy neprodá, neboť díky ní poznal plno správných lidí se stejným zápalem a také se na ni mohl vždy spolehnout během téměř devítiletého vlastnění.

Michalova MX-5
Ale vraťme se zpátky k Otovi. Po tom, co „babča“ odešla do zaslouženého důchodu, přišel na řadu závodní speciál Superlight se šestnáctistovkou pod kapotou. Mělo to svůj důvod, protože společně s ní Ota založil MX-5 Cup – neboli šlo o partu lidí, která jezdila na okruhy jen tak pro radost. Superlight prý neměl cirka pět let žádnou konkurenci na závodní dráze a v daný čas nebylo možné narazit na přeplňované MX-5 jako je tomu dnes. Poté je ve Švaňkovic garáži ještě Kompresor, což jak už název napovídá, je přeplňované NA. Ota ho stavěl přes čtyři roky a není divu, že ho často označuje za své dítě. Celkem tak mají doma pět různých MX-5, ke kterým však mají stejnou důvěru a nyní ještě pracují na dalším projektu – nový závodní speciál s pořádným orámováním, ale jsou zatím na začátku.

Superlight
Kompresor
Závěrem vyprávění se sluší dodat, že Fanklub MX-5 je nejpočetnější a největší skupina v České republice. Každoročně se prima parta lidí schází na pěti velkých víkendových srazech, ale také jezdí společně na výlety, projížďky či si dokážou pomoci, když je někdo z nich v tísni. Zkrátka taková druhá rodina, na kterou jsou kluci právem pyšní, neboť vždy bylo jejich cílem stmelit lidi a táhnout za jeden provaz. Vrátím-li se ještě k těm srazům, tak maximální počet aut je většinou 50 vozů, a to z důvodu bezpečnosti a určitě nedělají rozdíly mezi fanoušky. Jde zkrátka o to, kdo se přihlásí dříve a vydá se vstříc zážitkům s úžasnou partou, která dokáže za víkend během setkání najet i 1000 km.

Máme za sebou krátké shrnutí života Švaňkových, kteří zkrátka pro fanklub dýchají a je to znát na celkové atmosféře. Ale nyní se pojďme vrátit k důležitým bodům samotné mega akce. Ta se uskuteční o víkendu 21. – 23. června 2019 v Autocamping Rozkoš, Česká Skalice (Královéhradecký kraj). Zapište si tohle datum do kalendářů, neboť s ohledem na zákulisní informace Vám už nyní mohu slíbit, že to bude stát za to!
Ale zkusím trochu prozradit, nebo spíš navnadit. Organizátoři mají domluvené podium s aparaturou, hudební doprovod na večer, ale dorazí také významní čeští novináři, kteří budou mít co říci k legendě jménem MX-5. Samozřejmě lze počítat s bohatým občerstvením, soutěžemi, tombolou, hodnotnými cenami a celou akci bude moderovat známý moderátor. Dokonce momentálně probíhají jednání s nedalekým letištěm, kde by se vytvořila dráha pro dovednostní jízdy či nějaké to „blbnutí“. Podle posledních zpráv se očekává už nyní příjezd přes 100 MX-5, dokonce přislíbily účast i posádky z Polska, Slovenska i Německa. Hlavním bodem sobotního programu bude projížďka s doprovodem Policie ČR.


Více informací není prozatím známo, ale jelikož je Mazda News mediálním partnerem celé této akce, tak věřte, že bude informované mezi prvními. Jakmile se tak dozvím něco nového, budu Vás ihned informovat pomocí „editů“ v tomto článku. Zároveň Vás chci tímto pozvat na mega sraz 20 let s MX-5, ať už máte doma jakoukoliv Mazdu, neboť nás všechny přece spojuje japonská automobilka. Bude opravdu na co koukat a co víte, třeba Vás to také konečně inspiruje k pořízení vlastního roadsteru. Možná někoho napadne, že v daný termín býval sraz Mazda Reunion pod vedením Milana a Miry, ale nebojte, kluci jsou obeznámeni a jejich sraz se dočká změny datu pro nadcházející rok.


Fotky: Kateřina Plachá, archív M. Švaňka


Žádné komentáře:

Okomentovat