čtvrtek 31. ledna 2019

Shinari přivezla revoluci, RX-Vision zase naději aneb osm zásadních konceptů rodiny Kodo

Píše se rok 2010 a Mazda prodává na plné obrátky modely z rodiny Zoom-zoom, ale zároveň pomýšlí na dalekou budoucnost a pochopitelně i novou éru.


Chtěla tak učinit revoluční vstup do druhé dekády 21. století a obměnit kompletní smýšlení celé automobilky. A stalo se tak, v roce 2010 se představuje úchvatný koncept Shinari.

Jenomže neproběhla pouze slavnostní premiéra nové studie, ale zároveň i nastolení převratných technologií či motorů Skyactiv a také debut designového jazyku Kodo – Soul of Motion (duše v pohybu). Jak pronesli zástupci značky při slavnostním aktu: „Design konceptu Shinari se odkazuje na osobu nebo zvíře v momentu, kdy pružně transformuje své tělo, aby vyvinulo počáteční rychlý pohyb, čili akceleruje, a vyjadřuje mocný pohyb nakloněného těla s dobře vyvinutými svaly, mrštného těla plného dynamického napětí.“


O rok později Mazda odhalila koncept představující středně velké SUV, a to pod názvem Minagi. Málokdo tomu věřil, ale japonská automobilka přenesla většinu prvků i do sériové výroby. Díky tomu jsme se mohli dívat na nový model CX-5, který se představil ke konci roku 2011 ve světové premiéře na domácím tokijském autosalonu a stal se tak nástupcem modelů Tribute a CX-7.


Ale na domácí autoshow nestála nová CX-5 o samotě, poněvadž jí sekundoval elegantní koncept Takeri. Název znamená v překladu „mužský“ a jak sami vidíte, zdědil mnoho prvků od Shinari. Přesněji tedy čtyřdveřové sportovní kupé kombinuje rychlost a vzrušení se stylingem karosářské verze sedan. Sériová podoba třetí generace Mazdy 6, jenž si vzala mnoho věcí právě z Takeri, se odhalila v roce 2012 na moskevském autosalonu.


Po zhruba tříleté pauze, kdy Mazda neukázala žádný koncept, jsme se dočkali dalšího člena rodiny Kodo. Naposledy bylo možné obdivovat zástupce SUV a protentokrát Mazda zavítala na opačnou stranu portfolia – malé městské auto. Proto v roce 2014 dorazila na ženevský autosalon studie Hazumi, představující novou generaci Mazdy 2. V japonštině znamená slovo „hazumi“ skákat, čili vyjádření obrazu malého, ale zato energického a silného zvířete. Bohužel současná Mazda 2 se neprodává zrovna podle představ vedení značky, alespoň v Evropě.


Premiéra studie Koeru měla jediný cíl, a to ukázat veřejnosti v roce 2015 ve Frankfurtu nad Mohanem, jak bude vypadat první SUV-kupé od Mazdy. Účel to splnilo, poněvadž získala kladné reference, a o cirka půl roku později dorazila do Pekingu nová Mazda CX-4. Debut na čínské půdě měl svůj důvod, protože CX-4 se prodává pouze na tamním trhu. Slovo „koeru“ znamená v Japonsku předčít či překročit hranice.


Ovšem za nejúžasnější koncept druhé dekády lze bezpochyby označit RX-Vision. Ten nadchl veřejnost na tokijském autosalonu před více než čtyřmi lety a má ztělesňovat rebelského ducha automobilky. Jeho tělo srší nadměrnou dynamičností a navíc odkazuje i na minulost v podobě umístění motoru vpředu a pohonu zadních kol. RX-Vision je vize, kterou, doufám, Mazda jednou uskuteční společně s Wankelem v útrobách. Byl stvořen i na počest 50 letům prvního sériového modelu – Mazda Cosmo Sport – s rotačním motorem, proto hned vznikly naděje, že bychom se mohli konečně dočkat nástupce RX-8. Marně...  Alespoň se však může RX-Vision chlubit oceněním Nejkrásnější koncept roku.


Posledními koncepty, které Mazda ukázala, jsou Vision Coupé a Kai. Oba se řadí mezi studie nové generace, poněvadž předpovídají budoucí směřování vozů Mazda. Sportovní silueta čtyřdveřového kupé má odkazovat na R360 Coupe, Luce Rotary Coupe a také samotný RX-Vision. Kai je zase nejnovější koncept ve třídě kompaktních hatchbacků. Dokonce údajně řízení studie Kai je prý tak intuitivní, že máte pocit, že je součástí Vašeho těla. Krom toho Kai vůbec jako první přivezl na veřejnost revoluční motor Skyactiv-X a novou platformu pro sériové vozy.



Jak už asi víte, tak Vision Coupé a Kai se staly základy pro stvoření nové generace Mazdy 3. Nejenom, že jde o první „vlaštovku“ evolučního designu KODO, ale také Mazda 3 nabízí jako první v sériové podobě právě převratný agregát Skyactiv-X. Více zásadních studií zatím automobilka nepředstavila, ale nedávno potvrdila světovou premiéru „něčeho“ na letošním ženevském autosalonu. Jestli půjde o sériovou variantu nebo pouhé designové cvičení, to ukáže až Ženeva. Každopádně, Mazda má jedny z nejpůvabnějších studií a při pohledu na ně taje dech.

Zdroj: Mazda





Žádné komentáře:

Okomentovat