sobota 9. března 2019

Reportáž: Návštěva autosalonu v Ženevě, vyzkoušeli jsme novou Mazdu CX-30

CX-3 a CX-5. To je nabídka SUV Mazdy na evropském trhu. Teď tuto dvojici doplňuje třetí sportovně-užitkový vůz, jehož premiéru japonská automobilka naplánovala na ženevský autosalon. 


Dlouho se nevědělo, o jaký typ půjde – nová CX-3, evropská verze SUV-kupé CX-4, nebo zcela nový model? Třetí možnost se ukázala jako správná, novinka pak dostala název CX-30.

Přiznám se, že když jsem novou Mazdu uviděl poprvé krátce po premiéře na ženevském výstavišti, chvíli jsem přemýšlel, kam ji vlastně zařadit. Na první pohled byla větší než CX-3 a i o něco mohutnější a zavalitější než CX-5 (i když celkově menší). Když jsem pak dostal možnost do ní usednout, pochopil jsem, jakou pozici vlastně auto v portfoliu Mazda dostane.

Pokud jste již na fotkách viděli kabinu nového SUV, asi budete mít jasno stejně jako já. CX-30 je doplněk k Mazdě 3. Příbuznost mi konec konců potvrdili i zástupci značky přímo na stánku – vůz stojí na stejné platformě jako nová trojka. A proč vlastně označení, na které příznivci značky nejsou moc zvyklí?


CX-3 stojí na platformě Mazdy 2, CX-5 na základech starší Mazdy 3 a s novým modelem chtěla dát japonská automobilka najevo, že vstupuje do skutečně nové části trhu. A protože CX-4 již existuje na čínském trhu, nechtěla zároveň plést zákazníky stejným označením pro dva různé modely. Proto zvolila označení CX-30.

Vlastně je to logické, na rozdíl od stávající CX-3 označení konečně odpovídá modelu, z nějž skutečně vychází. A komu má nový vůz konkurovat? Jistě vás napadne Škoda Karoq, Renault Kadjar nebo Toyota C-HR. Zároveň ale může být konkurentem také auto typu Fordu Focus Active – zkrátka off-roadověji laděná verze běžného kompaktu. Oproti němu bude mít CX-30 většinou výhodu v podobě pohonu všech čtyř kol.


Od teorie ale zpátky k praxi. Jaká je vlastně nová CX-30? Určitě její design vypadá lépe naživo než na fotkách. Zaznamenal jsem názory, že plastové obložení karoserie je už příliš. Naživo ale neruší, ba naopak k červenému laku Red Soul Crystal se dokonce poměrně hodí. Samozřejmě, situace se třeba se šedým odstínem Machine Grey může radikálně změnit. Ostatně, kousek od CX-30 stála i nová Mazda 3. Auto, které mne na prvních fotkách neoslovilo. Živé setkání ale tuto skutečnost mění, a především sedan je vyloženě elegantním autem. Jenomže šedý lak je extrémně nudný, naopak v červeném tvary krásně vyniknou.

Dostat se za volant CX-30 byl problém – o Mazdu byl i mezi novináři velký zájem. Po nějaké chvíli se to povedlo. Dojmy? Tady půjde především o řidiče. Do sedačky zapadnete s lehkostí některých sportovních značek, kabina vás obklopí jako u klasického sporťáku. Sedí se nízko, což ještě víc vynikne v kontrastu s pozicí v Mazdě CX-3, kam jsem přesedlal vzápětí.


Minimalistický styl Mazdy 3 je na palubní desce hodně znát. V podstatě by se dalo říct, že CX-30 dostala kompletně kabinu z trojky. Něco jako Škody Scala a Kamiq. Je tu tak vysoko umístěný displej infotainmentu, velká dekorační plocha a pod ní několik tlačítek. Na první pohled to působí skvěle, ačkoliv nejsem velkým příznivcem volně stojících displejů, ještě k tomu asymetrických jako v tomto případě. Mám-li být upřímný, klidně bych si obrazovku odpustil a spokojil se rádiem a přenosem navigace třeba do displeje přístrojové desky. To umí kupříkladu Audi TT.


Oproti již zmíněné Mazdě CX-3, nebo i CX-5, je to ale diametrální rozdíl. Kabiny starších SUV najednou vypadají fádně, zastarale a přeplácaně. Volant výborně padne do rukou a pocitově mi přišel v průměru širší než u CX-3. Jestli je to dobře nebo špatně, asi bude záležet na stylu každého řidiče. Mne vyhovoval více ten v novém voze. Líbil se mi též tenký věnec. Opět se budu opakovat, ale díky výdechům ventilace na obou koncích kapličky přístrojů jsem si připadal jak v kokpitu některého ze sportovnějších aut na ženevském výstavišti.


Nadšení z pozice vpředu ale rychle vystřídal přesun dozadu. Oproti CX-3 je u CX-30 znát posun, místa je v novince podstatně více. Přesto bych delší jízdu vzadu v CX-30 nejspíše vynechal. Sednul jsem si takzvaně „za sebe“, sedačku vpředu co možná nejlépe nastavenou dle mých potřeb (tedy výšky kolem 180 cm). Přesto jsem koleny poměrně jednoznačně tlačil do opěradla sedadla před sebou. Tohle bude spíše pro děti než dospělého. V nové trojce je, vzhledem k delšímu rozvoru, místa o něco málo více, konkurence od jiných výrobců však umí být štědřejší.

Celkově ale nová CX-30 zanechává poměrně pozitivní dojem. Dle mého odhadu (a i reakcí těch, co již jezdili s novou trojkou) bude tohle hodně řidičské SUV. Kolem řidiče je orientována celá přední část kabiny, sedí se níže a volant výborně padne do ruky. Pokud máte malé děti, pak bude CX-30 nejspíše přesně pro vás. Dalším plusem je, že na rozdíl od CX-3, kterou ale nenahrazuje, stojí na zcela novém technickém základě.


Co to znamená? Mimo jiné použití nejnovějších motorů Skyactiv-G, Skyactiv-D a Skyactiv-X. Benzinové jednotky navíc bude možné spárovat i s mild-hybridní technologií a některé jednotky po vzoru Mazdy 3 dostanou pohon všech čtyř kol. Očekávat se také dá plný počet hvězd v crash testech Euro NCAP. Na trhu by se vůz měl objevit na podzim, více si o technice můžete přečíst i v představovacím článku.











2 komentáře:

  1. A co říkáte na příšerné oplastování které je hodně diskutované u cx-30?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nelíbí se nám, mělo být použito v menší míře... ale jinak je to krásná Mazda, design Kodo se hodně líbí, a proto celkově se nám CX-30 zamlouvá, i přestože má ony plasty. Je to skvělý kompromis mezi CX-3 a CX-5, takže věřím, že by mohla automobilce pomoci něco vydělat..

      Vymazat