sobota 27. července 2019

Rozhovor s Honzou: Týdenní cestování s Mazdou MX-5 za krásami Slovenska a Maďarska

Za loňský rok jsem zveřejnil pouze jeden rozhovor s naším čtenářem na téma Cestování s Mazdou, což je sice trochu škoda, ale letos to třeba doženeme. Tím vyvoleným byl Tomáš, který se vydal s MX-5 (NA) na Korsiku.


Teď jsem udělal podobný rozhovor s Honzou, který vyjel do zahraničí také s Mazdou MX-5, ale tentokrát s generací NBFL. S přítelkyní se vydal za krásami Slovenska a Maďarska. Co ho potkalo po cestě? Obdivovali jeho auto východní sousedé?

1. Dobrý den, Honzo, jak dlouho jste se rozhodoval/i na danou cestu? A bylo od začátku jasné, že pojedete Mazdou MX-5?

Zdravím čtenáře a děkuji za pozvání k rozhovoru. Nyní k otázkám. Rozhodovali jsme se velmi krátce, bylo vše na poslední chvíli, jelikož jsem tento rok dodělával vysokou školu. Byla to vlastně taková odměna. Napadlo to mou přítelkyni, která mi napsala, že bude mít týden po mých státnicích volno. Takže termín jsme měli domluvený, ale do poslední chvíle nebylo jasné kam jet. Z časových důvodů jsme se rozhodli, že pojedeme na Slovensko a cestou zpátky navštívíme Budapešť. Vše jsme plánovali ze dne na den. Vždy jsme odhadli, kam asi dojedeme a předchozí večer jsme zarezervovali ubytování. Zajímavé, že jsme ani nepřemýšleli, čím pojedeme… tyto letní výlety a dovolené podnikáme zásadně Mazdou bez střechy.

2. Popište čtenářům, jakou vlastně máte MX-5. Prováděly se na ní nějaké úpravy před cestou? Pokud ano, jaké? Anebo zkrátka standardní servis?

Moje MX-5 je druhé generace po faceliftu, čili NBFL, a to navíc v edici Sportive. Má 6stupňovou, jak jinak než manuální, převodovku a samosvorný diferenciál. Motor je 1,8 l 107 kW, tedy VVT. Edici Sportive poznáte hlavně díky její specifické barvě Crystal Blue.


Před cestou jsem nic s autem nedělal, jen jsem změřil napětí baterie a napětí při nastartovaném motoru, zkontroloval olej a vyrazili jsme. Původní plán byl asi 1500 km, což jsou asi 3 nádrže a myslím, že každý, kdo se o auto stará, by měl věřit, že auto takovou porci kilometrů zvládne. Navíc jsme nejeli do žádné divočiny, takže nebyl moc důvod se strachovat.

3. Jak odolávala MX-5 tamním silnicím a cestám? Sklízeli jste obdiv od přihlížejících a místních obyvatel, třeba i dětí? Vyskytujete se tam MX-5 v hojném počtu?

Na Slovensku i v Maďarsku jsme využívali pouze okresních silnic a menších silniček. Byli jsme velmi překvapeni, jak špatné silnice na Slovensku jsou. Nejvíce nás trápili vyjeté koleje, které se při bouřkách, které nás zastihly první den, plnily vodou a nedalo se skoro jet. Naštěstí se počasí umoudřilo a mohli jsme tak zbytek dovolené jet celkem v klidu.


Trasa vedla až na východní Slovensko, kde na nás místní lidé hleděli jak na zjevení. Auto mám už třetím rokem, tak jsme na to celkem zvyklí, ale takový obdiv jsme opravdu nečekali.  Celkem nás překvapilo, že jsme potkali pouze pár těchto milých roadsterů, i když bylo celkem pěkné počasí. Pár jsme jich zahlédli ve Vysokých Tatrách a pár v Budapešti.

4. Všiml jsem si, že jste se nevydal na cestu úplně sám a vzal s sebou přítelkyni. Mělo to svůj důvod? Jak si ona užívala cestování japonským roadsterem?

Ano, podobné dovolené plánujeme vždy společně a ani si nedovedu představit, že bych ji nechal doma a jel sám. Vím, že ona si tento způsob velmi užívá. Ráda se mnou navštěvuje i srazy a jiné automobilové události. Podnikáme různé výlety, ať už po Čechách nebo v zahraničí, a ani ona si nedovede představit lepší způsob dopravy než tímto hbitým roadsterem. Jediné, co nás trápí na těchto cestách, je přílišný svit slunce, který dokáže naše černé kožené sedačky opravdu rozpálit. Musela tak do šatníku přiřadit delší kraťasy, nebo šaty pro větší komfort a už nás na cestách nic netrápí.


5. Do kterých států jste vlastně zavítali? Máte z cesty nějaký životní zážitek, který opravdu nezapomenete? Nastal třeba karambol nebo takový ten moment, kdy si člověk sáhne tzv. na dno?

Projeli jsme pouze Slovensko a Maďarsko, ale myslím, že jsme toho navštívili hodně. Na Slovensku jsme navštívili překrásný skanzen u města Martin. Dále přírodní termální jezírko nedaleko Liptovského Mikuláše, vodní nádrž Liptovská Mara, dále pak Štrbské Pleso a celkově krásy Vysokých Tater. Poté jsme se vydali směrem na východ, kde jsme navštívili Spišský hrad a pokračovali dále, až na samý východ Slovenska do národního parku Poloniny, který je vyhlášen svou nádhernou noční oblohou, kde jsme přenocovali pod stanem.


Po noci ve stanu jsme vyrazili na jihozápad směrem k Budapešti, kam jsme dojeli až navečer. Noční Budapešť jsme však raději projížděli hromadnou dopravou, ale musíme návštěvu tohoto města doporučit všem. Pokud jde o karambol, potkal nás jen jeden, a to pouze naší vlastní hloupostí a nepřipraveností, kdy jsme si neuvědomili, že v Maďarsku se neplatí eury, nýbrž forinty… Tuto nepříjemnost jsme naštěstí vyřešili výběrem z bankomatu, který mám naštěstí zadarmo, když vyberu určitý obnos.

6. Na závěr Vás poprosím o nějakou bilanci, řekněme tzv. řeč čísel. Kolik kilometrů jste celkem ujeli, kolik hodin jste strávili v autě či jak dlouho Vy osobně jste jel bez střechy. Dále pak bude určitě naše čtenáře zajímat, co je vše potřeba vyřídit před odjezdem z ČR. A hlavně, na kolik odhadem takový roadtrip vychází cenově a jak dlouho jste byli na cestách.

Tato otázka je pro mne naštěstí jednoduchá, protože si vedu záznamy o každém tankování, a tak snadno vypočítám průměrnou spotřebu, Kč/km a jiné zajímavé údaje. Ujeli jsme tedy 1740 km a spotřebovali celkem 133,26 l benzínu, což znamená celkovou průměrnou spotřebu 7,66 l/100 km. V autě jsme strávili asi 30 hodin za 5 dní, což bylo celkem snesitelné. A bez střechy jsme jeli celou cestu, když nepršelo, takže odhadem z celkových 30 hodin zhruba 25.


Za benzín jsme utratili v přepočtu 4429 korun a za noc v hotelu jsme průměrně zaplatili za 2 osoby asi 1300 Kč. Samozřejmě hodně jsme utratili za jídlo, jelikož naše výlety do cizích zemí spojujeme s objevováním tamější kuchyně, což obzvláště v Maďarsku opravdu stojí za to.

7. A poslední otázka, máte v plánu nějaký další podobný výlet? Třeba v příštím roce. Osobně si myslím, že MX-5 překvapila svou spolehlivostí a oddaností. Máte můj velký obdiv! Děkuji za příjemný rozhovor.

Velmi nás láká Rumunsko nebo Skandinávie, ale jedno je jisté, toto rozhodně nebyl poslední výlet tímto malým roadsterem. A také děkuji!

Tuhle krásnou MX-5 Sportive můžete sledovat také na Instagramu, kde má vlastní účet - ODKAZ









Žádné komentáře:

Okomentovat