neděle 10. listopadu 2019

Rozhovor s Martinem: Revoluční, přesto stále atmosférický aneb první dojmy s motorem Skyactiv-X

Česká dealerství značky Mazda naskladňují postupně novou Mazdu 3, ať už v provedení hatchback či sedan, s revolučním motorem Skyactiv-X. Bohužel nemám takové časové možnosti, abych mohl vyzkoušet danou novinku na vlastní kůži, ale naštěstí mám kolem sebe skvělé lidi a přátelé, kteří se dokážou podělit o své dojmy.


Kamarád Martin, externí marketingový specialista ústeckého dealerství Mazda AUTO BEK, tak otestoval Mazdu 3 Hatchback s převratným agregátem. Jak na něj zapůsobil? Přečtěte si následující rozhovor.

1. Ahoj Martine, mohl bys tedy čtenářům pro začátek představit tebou testovaný vůz? Jestli bys zmínil například, v jaké byl výbavě či v jaké cenové relaci se pohybujeme.

Ahoj Jirko, testovaný vůz byl na poměry předváděcích vozů skromně nakonfigurován. Jednalo se o Mazdu 3 GT Plus bez příplatkových paketů. S motorem Skyactiv-X je ale základní výbava bohatší proti základní motorizaci, např. o 18“ kola, adaptivní LED světlomety, atd. Takže po dorovnání výbavy vychází příplatek za motor o mnoho lépe.


Testovaný vůz byl GT Plus s ceníkovou cenou 634 400 Kč. Dle mého názoru se jedná o naprosto dostatečně vybavený vůz. Osobně bych tedy připlatil ještě za paket Sound s 12 reproduktory Bose a subwooferem za 13 500 korun, což je dle mě super cena. Doporučuji se podívat do ceníku, co vše je ve výbavě. U jiných značek si za většinu věcí musíte ještě připlácet.

2. Dokázal bys nám popsat, na jakém principu vlastně pracuje motor Skyactiv-X? A jestli pociťuješ nějaké rozdíly oproti konvenčnímu motoru, například při startování, chodu za studena, atd.

Jedná se o motor spalující benzín, za studena funguje vždy jako klasický zážehový motor a chová se tedy naprosto standardně. Po dostatečném zahřátí a ve správných podmínkách přechází na režim SPCCI, ve kterém spaluje extrémně chudou směs (36,8:1). Tak chudá směs nejde zapálit svíčkou, tak aby shořel celý obsah spalovací komory – a právě zde vstupuje do hry kompresní zapalování, jiným slovem vzněty. Podobně jako v naftovém motoru stlačí píst směs ve válci natolik, až dojde k jejímu samovolnému vznícení.


Ovšem na rozdíl od naftového motoru je v technologii SPCCI tomuto stlačení směsi napomoženo svíčkou. Ta v určený moment zapálí malou trošku směsi, čímž dále zvýší tlak ve spalovací komoře a její zbytek, který svíčka nedokáže zapálit, se vznítí. Proto se používá označení, že vzněty jsou „ovládané svíčkou“, a takhle lze taky docílit vznícení v přesně správný moment.

Uživatel nemá šanci poznat žádný rozdíl oproti klasickému benzinovému motoru. Motor nepřišel ani o trochu své kultivovanosti. Během startování i chodu za studena motor běží v klasickém zážehovém režimu, takže ani zde nejsou žádné rozdíly.

3. Krom unikátního zapalování má motor Skyactiv-X také kompresor. Je zde kvůli přeplňování za účelem vyššího výkonu nebo má jinou funkci?

Motor sice má kompresor, ale ten tam je z jiného důvodu než u klasických motorů. Tady ještě více ochuzuje směs při režimu SPCCI. Při klasickém zážehovém režimu je elektromagnetickou spojkou odpojen.  Takže motor se prostě chová jako nepřeplňovaný a pro nějaké výkony jsou potřeba otáčky.


Dá se říct, že od 3000 otáček/min už jede slušně. Pod touto hranicí nejede špatně, ale lidem, zvyklým na přeplňované agregáty, bude i díky delším převodům připadat líný a řeknou, že nemá snad těch 180 koní. Aby také ano, když 180 koní nedosahuje při 3000, ale při 6000 otáček/min. Od cca 4000 ot./min jede krásně lineárně a postupně je to lepší a lepší.

4. Jak je na tom motor po stránce dynamiky? Případně, jak se ovládá za plného provozu?

Pocitová dynamika je díky delším převodům a opravdu kvalitnímu odhlučnění nižší než ta reálná. Pokud se člověk nebojí motor pěkně vytočit, tak jede auto na poměry běžného hatchbacku velice pěkně. V případě Mazdy 3 a jejich jízdních vlastností se v kombinaci se Skyactiv-X jedná o zábavné auto a vážně mě bavilo se s ní jen tak projíždět po pěkných okreskách v Českém Středohoří. Zajímavé bylo porovnání s Toyotou MR2 (SW20) - ta jede pocitově mnohem lépe, ale přitom jí Mazda ujede. A stále pozoruji, jak se motor s přibývajícími kilometry zajíždí a jede lépe.


Uživatelská přívětivost motoru je skvělá, až na jednu věc, a to dlouhé převody v kombinaci s malým točivým momentem v nízkých otáčkách. Řidiči, kteří jsou lenošní při popojíždění zařadit jedničku, to prostě zdechne anebo nepojede…

5. Možná jde o těžkou otázku, ale dokážeš projev agregátu Skyactiv-X přirovnat k nějaké motorizaci od konkurence? Či nějaké přímé srovnání mezi „X“ a Skyactiv-G či staršími motory?

Motor Skyactiv-X je poctivý atmosférický motor, který jede krásně lineárně. Proti Skyactiv-G má pohotovější reakci na plyn a hlavně jede mnohem lépe ve vyšších otáčkách. U konkurence už atmosférické dvoulitry nenajdeme, tak mě žádné přirovnání nenapadá. Ale mohu říct, že člověka, kterého baví řídit a také řadit, tento motor uspokojí mnohem více než maloobjemové přeplňované jednotky, které nabízí konkurence. Proti starším jednotkám je samozřejmě znát, že motor už nemá tolik dravosti jako starší jednotky, které nemusely splňovat dnešní emisní normy.


6. Je to sice obligátní otázka, ale i tak se musím zeptat. Jak je na tom Skyactiv-X se spotřebou paliva?

Co se týče spotřeby, při využívaní motoru na 100% (např. trasa Litoměřice – Most), zrovna byla všude neomezená rychlost, byla hodnota 11,8 l/100 km, ale to se jelo opravdu na limitu. Naopak, když se člověk snaží a jede plynule podle předpisů, tak se dá v klidu dostat na hodnotu 4,5 litrů na 100 km.

7. A tvé finální hodnocení? Rozhodl by ses pro koupi motoru Skyactiv-X i ty osobně? Případně, dokážeš odhadnout, jak na tom bude po stránce spolehlivosti? Jinak díky za fajn rozhovor!

Celkově jsem byl s motorem spokojen a líbil se mi jeho projev. A všem, kteří se rozhodují, zda vzít Skyactiv-G nebo připlatit za Skyactiv-X, bych doporučil připlatit těch pár tisíc, které už při pořizovací ceně nového auta neznamenají tolik. Mazda 3 jezdí opravdu krásně i se základním motorem a s tímhle to je vážně super, tím ale nechci říct, že bych si nepřál nějakou ostřejší verzi. 


Co se týče spolehlivosti, tak doufám, že s motorem nebudou žádné problémy. Základ motoru je pořád stejný a tedy naprosto spolehlivý a budeme doufat, že přidaný režim SPCCI se nijak na spolehlivosti negativně nepodepíše. Taky děkuji a ať máš nadále spokojené čtenáře!

FOTOGRAFIE: Roman Forst


1 komentář: