úterý 13. října 2020

Rozhovor s Martinem: První dojmy s Mazdou MX-30 aneb i elektromobil může být řidičsky zajímavý

S příchodem podzimu zavítala do českých showroomů nová Mazda MX-30 neboli vůbec první elektromobil japonské značky, který se ukázal světu poprvé na tokijském autosalonu v minulém roce. Pochopitelně dealeři nezahálí a nabízí první testovací jízdy. 

Jelikož nemám takové časové možnosti, abych se ujal osobně volantu MX-30, jsem rád za kamaráda Martina coby externího marketingového specialistu ústeckého dealerství Mazda AUTO BEK, který si MX-30 vypůjčil na víkend a otestoval ji pro čtenáře Mazda News. Opět jej vyzpovídám prostřednictvím rozhovoru, jako tomu bylo třeba u nové 3 či CX-30

1. Ahoj Martine, tak opět se setkáváme u dalšího rozhovoru a jsem za to pochopitelně rád! Co ti projelo tenkrát hlavou, když si poprvé zjistil, že Mazda vyvíjí vůbec poprvé elektromobil?

Ahoj Jirko, taky jsem rád a děkuji za prostor, kde mohu vyjádřit pocity z nové MX-30. První, co mě napadlo, bylo, jak to asi bude jezdit. Jestli to bude zadokolka, a zda bude jezdit bokem (smích). Bohužel to se zadokolkou nevyšlo a bokem moc poslat nejde, ale to, jak jezdí, se dozvíte hned o kousek dále.

2. Druhým, takovým menším, šokem bylo asi plánované označení MX-30, o kterém víme z historie, že jde o zkratku Mazda eXperimental. Jak se na to označení pro EV díváš s odstupem času?

Ano, „elektro-SUV“ s názvem začínajícím MX může znít divně, ale jak říkáš, zkratka znamená Mazda eXperimental a tím pádem smysl dává.

3. Na fotkách se mi prvně moc nelíbila, ale jak jsem ji spatřil osobně, zalíbila se mi. Jak jsi na tom ty s názorem na design MX-30? Případně, v jaké barevné kombinaci se ti nejvíce zamlouvá?

Tak to máme úplně stejně. Také jsem ze vzhledu auta nebyl nejdřív zrovna nadšený, ale naživo je to mnohem lepší a můžu říct, že se mi opravdu líbí. Navíc, díky prvkům, jako dveře odkazující na RX-8 a tvar zadní části připomínající kupé, se podle mě jedná o hezké auto. Já bych dal přednost prémiovému lakování kombinující tradiční červenou s tmavými sloupky a černou střechou.


4. Co si myslíš o použití korku v kabině jako odkaz na historii značky? Je to dobrý krok? Ale spíš by čtenáře asi zajímalo, jak je na tom MX-30 s prostorností a ergonomií. Máš něco, co bys vytkl?

Interiér MX-30 se dle mého názoru opravdu povedl a nezáleží na tom, kterou barevnou kombinaci člověk zvolí. Vždy bude interiér vypadat zajímavě a nebude nudný. Korek v interiéru je nejen pěkný, ale díky jeho použití i v místech, kde jsou odkládací prostory, přispívá k tomu, že odložené věci nedělají nepříjemné pazvuky. A použití tohoto materiálu se mí líbí o to víc, že Mazda s jeho výrobou začínala.


Na předních sedadlech nabídne MX-30 opravdu dostatek místa. Je třeba dodat, že snad každý, kdo v MX-30 jel, chválil přední sedačky pro jejich pohodlnost a dobré tvarování. Na zadních sedadlech jsem se s výškou 180 cm usadil naprosto bez problému. Nastupování je samozřejmě trochu náročnější v tom, že nejprve musíte otevřít přední dveře.

Jak si každý asi všiml, Mazda se vzdala klasického ovládání klimatizace pomocí dvou otočných ovladačů a pár tlačítek a u MX-30 se na její místo nastěhoval displej. Toho jsem se nejdříve trochu lekl, ale pak jsem zjistil, že každá funkce dostala také své tlačítko, takže ladit teplotu, atd. lze stále jen po paměti. Co se týče interiéru, tak bych přeci jen nějakou výtku měl, a to kvalitu základního audiosystému. Opravdu doporučuji připlatit si za audiosystém Bose.

5. Mě osobně nejvíc zajímá, jak MX-30 jezdí a zda jde o další typický model Mazdy, kde se zaměřuje na radost z jízdy. A jak spolupracuje převodovka?

To, jak bude MX-30 jezdit, mě na ní také zajímalo ze všeho nejvíc. Po zkušenostech s jinými elektromobily jsem nepředpokládal, že bude mít, kdo ví jak dobré jízdní vlastnosti. Naštěstí jsem byl mile překvapen a to, co mě nejvíc překvapilo, bylo, jak hodně je MX-30 komfortní. Podvozek se podařilo naladit přesně tak, jak si představuji ideální naladění auta do města. Dokáže se bez problémů vypořádat s nerovnostmi i retardéry.


Nedokážu pochopit, proč to konkurenční vozy neumí a na každé nerovnosti tak "mlátí", když Mazda i přes jednoduchou konstrukci zadní nápravy dokáže jet tak plavně a uvolněně. A pak je tu jízda mimo město, tam přišlo další překvapení. Může za to určitě i rozložení hmotnosti 50:50 a baterie umístěné pod podlahou. Každopádně, MX-30 jezdí vážně skvěle a značce Mazda nedělá ostudu ani na klikaté okresce a řídí se příjemně. Proti vozům se spalovacím motorem je změna z režimu D do R naprosto okamžitá a urychluje parkování a různé manévry.

MX-30 si lidé asi nebudou kupovat, aby ji drtili na okresce, ale spíš budou jezdit úsporně, a to může být svým způsobem také druh zábavy. Pomocí pádel pod volantem můžete měnit sílu rekuperace od nejvyšší, kdy není skoro potřeba používat brzdy, až po plachtění. A vy si tak můžete „hrát“. Já na to moc nejsem, ale párkrát jsem to zkusil a bavilo mě to, ale dlouhodobě bych asi zemřel nudou. A mimochodem, dosáhl jsem překvapivé spotřeby 12 kWh/100 km (udávaná je 19 kWh/100 km).

6. A zásadní otázka k elektromobilu nesmí chybět – dá se sžít s menším dojezdem v každodenním provozu? Nebo máš nějakou špatnou zkušenost z víkendu ohledně nabíjení či dojezdu?

MX-30 bych doporučil jako druhé nebo další auto do rodiny. Na účely, pro které byla vytvořena, je dojezd naprosto dostačující. Není to auto určené na dlouhé cestování, ale na dojíždění do práce nebo jako vůz do města – a tam funguje opravdu výborně.


Zkušenosti ohledně dojezdu a dobíjení mám a ani jedna z nich není špatná. Výlety do vzdálenějších míst jsem pro jistou plánoval tak, že na jídlo jsme zastavovali v restauracích, kde mají dobíjecí stanice a preventivně Mazdu dobíjel (smích). Je ale super, že po připojení na rychlonabíječku je vůz dobitý mezi tím, co se člověk nají. Při využívání Wallboxu, který nyní dostanete k MX-30 zdarma, trvá nabití cca 5 -8 hodin. Další zajímavou informací je i to, že k novému vozu dostanete rok nabíjení na stanicích ČEZ zdarma.

7. Na závěr bych se tě rád zeptal, zda tě MX-30 osobně oslovila a vybral by sis ji, kdybys uvažoval o elektromobilu. Za jakou cenu se vlastně prodává nyní? A co říkáš na informaci, že za dva roky dorazí s Wankelem jako range extender? Bude to ku prospěchu věci? Každopádně, děkuji ti za další materiál pro naše čtenáře a opatrně na silnicích!

Nejsem zrovna zastáncem elektromobilů, ale díky komfortu, který MX-30 nabízí, mě přeci jen oslovila a na takové ty klasické ranní výlety pro kávu a snídani po městě mi přišla jako naprosto ideální vůz. Přeci jen se mi nechce na těch pár kilometrů startovat klasické auto, abych ho po chvilce vypnul a znovu nastartoval.


Verze s Wankelem dává smysl, protože tím pádem by mohla oslovit více zákazníků, kteří třeba jezdí hlavně po městě, ale občas potřebují někam dál a dojezd klasické MX-30 by jim nestačil. Díky range extenderu by tak mohla MX-30 sloužit klidně i jako jediné auto v rodině bez nějakého omezování. Nicméně, také ti děkuji a přeji, ať se daří.





















Žádné komentáře:

Okomentovat